18.2.2009

NESEHNUTÍ vydalo praktický manuál „Jak na nákupní centra“

Tisková zpráva NESEHNUTÍ ze dne 18.února 2009

Nevládní organizace NESEHNUTÍ v těchto dnech distribuuje novou publikaci vydanou v rámci svého programu Zaostřeno na hypermarkety. Jedná se o praktický manuál určený pro aktivní občany a občanky, lokální iniciativy i občanská sdružení. Obsahem manuálu jsou praktické rady jak se účastnit procesů posuzování a rozhodování o expanzi nákupních řetězců v území a plánech na výstavbu konkrétních záměrů nákupních center. NESEHNUTÍ se problematikou velkoprodejen a jejich společenskými a ekologickými dopady zabývá dlouhodobě.

V těchto dnech odcházejí výtisky manuálu „Jak na nákupní centra“ z NESEHNUTÍ do nevládních organizací, ekologických center a za konkrétními aktivními občany a občankami. Další si stahují volně dostupnou elektronickou verzi manuálu z informačních internetových stránek http://ekobrana.cz.

Obsahem manuálu jsou kapitoly o získávání informací a orientaci v záměrech a stádiích rozhodování, plánování posuzování a správní řízení, problematice vlastnictví pozemků a vedení veřejných kampaní. Publikace je doplněna třemi případovými studiemi a přílohou s rozcestníkem a sadou kontaktů a odkazů. Manuál má rozsah 28 stran + příloha, formát A5 a je vytištěn na pevnějším recyklovaném papíře (tzv. terénní úprava).

Důvodem pro vydání manuálu je podpora lokálních iniciativ i jednotlivých aktivních občanů a občanek v jejich snažení o ochranu životního prostředí a obraně proti bezohledné expanzi nákupních řetězců. Náš manuál dává veřejnosti do ruky užitečnou pomůcku, která je zdrojem informací, rad a inspirace,“ komentuje publikaci jeden z autorů textů a editor Jiří Koželouh z NESEHNUTÍ. „Za situace kdy úřady nejsou schopny efektivně regulovat expanzi nákupních řetězců a chránit životní prostředí, musí se této role ujmout aktivní občané. My se tímto manuálem, ale i řadou dalších aktivit snažíme občany motivovat a podporovat tak občanskou angažovanost,“ dodává druhý z autorů textů a koordinátor programu Zaostřeno na hypermarkety Milan Štefanec z NESEHNUTÍ.

Vydání manuálu bylo podpořeno podpořeno v grantovém řízení Ministerstva životního prostředí ČR a dále grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti. Vydání manuálu také podpořily Nadace Arbor Vitae a Nadace Partnerství.
Více informací: Jiří Koželouh (723 559 495), Milan Štefanec (605 239 579)
Elektronická verze manuálu:

http://hyper.cz/soubory/manual_web.pdf


Výsledky výzkumů environmentálních dopadů expanze nákupních řetezců v ČR:

http://aa.ecn.cz/img_upload/67fc87870d57d5b3a63ce8985bb216ef/vysledky_vyzkumu_2008_1.pdf

http://aa.ecn.cz/img_upload/67fc87870d57d5b3a63ce8985bb216ef/studie_1.pdf (rok 2007)