20.1.2011

Primátor převzal 4 600 hlasů pro pestrou a hustou síť obchodů v Brně

NESEHNUTÍ dnes ráno předalo primátorovi města Brna petici, která apeluje na radu města, aby se zabývala problémem expanze nákupních center a zánikem malých obchodů. Petice požaduje na radě přijetí jasných pravidel pro umisťování nových nákupních center, stanovení konkrétních míst, kde nákupní centra stavět a kde nikoliv, a požadavek na pečlivé projednávání záměrů výstavby nákupních center s kolem žijícími obyvateli. Petici podepsalo více než 4600 osob. Kampaň Brno v akci, jejíž součástí je právě tato petice, podporují například sociologové Hana Librová a Jan Keller, ekonomka Naďa Johanisová, umělci Vít Klusák a Filip Remunda, Jiří Kniha a Vladimír Morávek či vodohospodář Václav Čermák.

Sběr podpisů zahájilo NESEHNUTÍ v dubnu loňského roku v ulicích města Brna, na kulturních akcích. Kampaň oslovuje veřejnost napříč veřejností – mladší i starší ročníky, podnikatele i nezaměstnané, ženy i muže, obyvatele Brna i okolních obcí a měst. Vyvozujeme z toho, že problémy, které jsou s růstem nákupních center spojeny, jsou citlivě vnímány veřejností,“ upřesňuje sběr podpisů koordinátorka kampaně Brno v akci Hana Chalupská.

V Brně zmizelo za posledních 5 let 500 malých obchodů a tento trend neustále pokračuje, aktuálně je na Masarykové ulici v několika výlohách vylepen BANKROT. Petici podpořila řada bývalých majitelů a majitelek malých obchodů, kteří nám detailně popisovali příčiny, které je donutily svoje obchůdky zavřít,řada lidí nám vyjmenovávala, kde všude si v centru města vybavují zaniklé bufety, samoobsluhy, zkrátka obchody se zbožím denní spotřeby,“přibližuje signatáře a signatářky petice Lukáš Lyer z NESEHNUTÍ.

Petice se do rukou radních města dostává v době, kdy město Brno projednává koncept územního plánu Brna. NESEHNUTÍ vypracovalo návrh, jak pravidla pro umisťování nákupních center v Brně zapracovat do územního plánu tak, aby se více podpořili malí a střední obchodníci. Našim cílem je nastavit podmínky pro obchody ve všech městských částech Brna rovnoměrně. Brňané a Brňanky mají mít zboží denní spotřeby v docházkové vzdálenosti. Je třeba chránit kvalitní zemědělskou půdu kolem Brna před záborem pro nákupní centra. O dopravních problémech, které jsou jak se zásobováním, tak s osobní dopravou nakupujících spojeny, asi není třeba hovořit, ty jsou pro obyvatele Brna každodenní realitou“doplňuje autor návrhu pravidel pro územní plán Jiří Koželouh z NESEHNUTÍ.

Kontakt:

Hana Chalupská, NESEHNUTÍ

tel. 731 181 990, hana.chalupska@nesehnuti.cz

Další informace:

Web kampaně Brno v akci: www.brno.hyper.cz

Průzkum maloobchodní sítě na území města Brna 2009 (zadáno Magistrátem města Brna):

http://brno.hyper.cz/index.php?t=odborne_informace

Návrh pravidel pro rozvoj maloobchodu na území města Brna (NESEHNUTÍ):

http://brno.hyper.cz/index.php?t=odborne_informace

Místo vědy a výzkumu nákupní centra? Tisková zpráva NESEHNUTÍ (15.11.2010)

http://brno.hyper.cz/index.php?t=tiskovky