Tisková zpráva - 12.12.2017

Obchodní řetězce se o kvalitu života hospodářských zvířat téměř nezajímají

Obchodní řetězce se o kvalitu života hospodářských zvířat téměř nezajímají

Nezisková organizace NESEHNUTÍ provedla mezi nejvýznamnějšími maloobchodními řetězci v ČR průzkum na téma ochrany a zlepšování životních podmínek hospodářských zvířat (welfare). Výsledky krátkého dotazníku ukazují na nedostatečnou připravenost trhu zabývat se otázkou welfare užitkových zvířat a zohlednit toto kritérium při výběru dodavatelů výrobků, jako je maso, mléčné výrobky a vejce.

NESEHNUTÍ se obchodníků dotazovalo, zda uplatňují etické standardy při výběru dodavatelů živočišných produktů, a jaké překážky jim brání v zavedení takovýchto zásad. „Původní záměr sestavit tabulku s rozdíly mezi jednotlivými řetězci musel ustoupit zjištění, že takové rozdíly téměř neexistují. Průzkum nám tak posloužil alespoň jako lakmusový papírek současné situace,” komentuje skromnost výsledků průzkumu Anna Kučerová z NESEHNUTÍ.

Z celkem dvaceti oslovených maloobchodních řetězců se jich i po urgencích k oběma otázkám vyjádřilo pouze pět. Jediný zcela konkrétní a významný závazek uvedlo Tesco, které ve svých prodejnách v zemích střední Evropy přestane od roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů [1]. To, že neprodávají vejce z klecových chovů, mají také ve svém kodexu Sklizeno a Náš grunt [2]. „Odpovědi řetězců byly jinak spíše obecné a nezávazné, případně obsahovaly závazky, které jsou beztak stanovené zákonem a musejí je dodržet všichni,” dodává Martin Hyťha z NESEHNUTÍ.

„V západní Evropě obchodníci stále častěji začleňují ochranu hospodářských zvířat do svých závazků. Uvědomují si totiž spojitost mezi šetrnějším chovem zvířat, kvalitou potravin a rostoucí důvěrou zákazníků a reputací značky. Na to si u našich regálů s masem, mlékem a vejci budeme muset ještě počkat,” uzavírá Anna Kučerová.

Poznámky:
1) https://mojetesco.cz/2017/08/04/konce-roku-2025-bez-vajec-pochazejicich-od-slepic-klecovych-chovu/

2) https://www.sklizeno.cz/o-nas/kodex

Kontakty:
Anna Kučerová, NESEHNUTÍ: anna.kucerova@nesehnuti.cz
Martin Hyťha, NESEHNUTÍ: martin@nesehnuti.cz

Přílohy:
1) Souhrnné výsledky průzkumu
2) Příklady etických zásad maloobchodních řetězců z Velké Británie