Sedmý ročník anticeny Sexistické prasátečko vyhrála reklama na erotický klub. Další místa obsadily reklamy vysoké školy a politické strany. Odborná porota se tentokrát shodla s veřejností a na obou stranách zvítězila reklama na erotický klub Cabaret Darling. Na druhém a třetím místě u veřejnosti skončila reklama brněnského Vysoké učení technického a ODS Praha 8. U odborné poroty se tyto reklamy dokonce dělí o druhé místo a na třetím místě skočila reklama na koupelny Sapho. V soutěži Sexistické prasátečko reklamy letos dostaly téměř tři tisíce hlasů. Slavnostní vyhlášení anticeny se koná 6. listopadu v Domě pánů z Kunštátu v Brně a moderovat ho bude Bára Šichanová z Radia Wave.
Nezisková organizace NESEHNUTÍ pokračuje v pořádání anticeny Sexistické prasátečko a tento rok ji vyhlašuje už po sedmé. V nominacích se sešlo 96 reklam, o kterých mohla veřejnost rozhodovat do 31. října. Z reklam volila i odborná porota, ve které zasedli odborníci a odbornice z genderové oblasti, reklamní i mediální osobnosti. Vítězem odborné poroty i veřejnosti se stala reklama erotického klubu Cabaret Darling, která posbírala 268 hlasů. Klub se prezentuje na pánských pisoárech explicitním vyobrazením ženského pohlaví. „Reklama je perverzní. Porušuje princip slušnosti až v takové míře, že je to neobvyklé,“ komentuje reklamu jeden z porotců Pavel Horňák, který je profesorem reklamní etiky na Slovensku a byl jedním ze zakladatelů slovenské Rady pre reklamu.
Na druhém místě skončilo propagační video Vysokého učení technického v Brně. Vlk z VUT získal od veřejnosti 182 hlasů. I odborná porota ho dosadila na druhé místo. „Krásně natočený klip, který popírá všechny hodnoty, na kterých by univerzita měla stát. Absolvent má všechny předpoklady stát se pánem tvorstva, bezohlednost a dravost jsou prezentovány jako hlavní cíle vzdělávání,“ říká k reklamě jedna z porotkyň Lucie Jarkovská, která působí na Katedře sociologie Masarykovy univerzity.
U odborné poroty se s Vlkem z VUT dělí o druhé místo reklama místního sdružení ODS Praha 8, která jejím prostřednictvím lidem říkala, že „Jsou sexy!“. „S nominovanými se snažíme více komunikovat. Ozvali se nám dokonce z tiskové kanceláře ODS s tím, že tato reklama není jejich oficiální a distancují se od ní. To oceňujeme,” říká jedna z pořadatelek soutěže Petra Havlíková z NESEHNUTÍ. „Obrázek byl v soutěži ovšem ponechán, protože se objevil na Facebooku ODS Prahy 8 v pozitivním kontextu a u politických stran je Sexistické prasátečko obzvlášť přísné,“ dodává Havlíková.
Anticena Sexistické prasátečko se bude vyhlašovat dnes 6. listopadu od 19 hodin v Domě pánů z Kunštátu v Brně na Dominikánském náměstí. Večerem bude provázet Bára Šichanová z radia Wave. Součástí večera bude také veganský raut od Tří ocásků, Divadlo na Rázcestí z Banské Bystrice a premiéra dokumentu o sexismu v reklamě.
Kontakt:
Petra Havlíková, petra.havlikova@nesehnuti.cz
Kristýna Pešáková, kristyna.pesakova@nesehnuti.cz
V Česku je mnoho jídelen, které se snaží vařit zdravě, kvalitně a chutně. Stávající legislativa jim to ale spíše komplikuje, než aby pomáhala. Povinný spotřební koš, který je součástí vyhlášky 107/2005 Sb., o školním stravování, stanovující množství některých potravin ve školní stravě, vznikl už v roce 1993.
Je nutné modernizovat vyhlášku o školním stravování, zrušit zastaralý spotřební koš a nahradit ho regulací, která umožní jídelnám flexibilitu v sestavování jídelníčku a zároveň zajistí zdravou a pestrou stravu dostupnou všem.
Školní stravování potřebuje investici – do platů personálu, do technologií, do lepšího systému. Jen kvalifikovaný a motivovaný personál v moderně vybavené kuchyni může dětem zajistit pestřejší a zdravější stravu. Jde ale o investici, která se mnohonásobně vrátí na budoucí zdravé populaci.
“Neexistuje systém povinného celoživotního vzdělávání personálu školních jídelen, který by zvyšoval jejich nutriční gramotnost a dovednosti v rámci kulinářských technik (a využívání moderních varných technologií, případně zbožíznalství.)” Máme to na talíři a není nám to jedno