Nezisková organizace NESEHNUTÍ vyhlašuje devátý ročník soutěže Sexistické prasátečko. Hlasování o nejsexističtější českou reklamu začíná dnes, 11. října na stránkách www.prasatecko.cz. Letos je na anticenu nominováno celkem 90 reklam. Veřejnost může hlasovat do 19. listopadu. Slavnostní vyhlášení se uskuteční v pátek 24. listopadu.
Anticena letos přichází s novým způsobem hlasování. Zatímco v předchozích ročnících lidé volili tři nejvíce sexistické reklamy, nyní mohou vyjádřit svůj názor na všechny reklamy. Budou vybírat mezi „to je sexismus!“ nebo „to ještě jde“. „Způsob hlasování byl inspirován i populární seznamkou Tinder, takže lidé mohou hlasovat i pomocí posunutí reklamy vlevo nebo vpravo. Chtěli jsme dát lidem možnost říct, že jim některé z nominovaným reklam nevadí, což nyní mohou vyjádřit pomocí tlačítka ‚to ještě jde‘,“ vysvětluje Petra Havlíková z NESEHNUTÍ.
„Do pátého listopadu bude veřejnost vybírat mezi všemi nominovanými reklamami. Následovat budou dva týdny, kdy se „o vítězství“ utká už jen posledních patnáct reklam,“ doplňuje Petra Havlíková.
V letošním ročníku ubylo reklam politických stran a vysokých škol. „I když je krátce před volbami, tak hodnotíme pozitivně, že sexistických reklam politických stran je letos výrazně méně. Stejně tak ubylo i stereotypních prezentací vysokých škol. Naopak se letos objevila jedna skvělá a oceňovaná kampaň, ve které VUT láká ke studiu mladé ženy,“ doplňuje informace k aktuálnímu ročníku Kristýna Pešáková z NESEHNUTÍ.
Lidé mohli své tipy na anticenu posílat od května do konce září. Z nich vybere vítěze anticeny jak veřejnost, tak odborná porota, v níž zasednou odborníci a odbornice z genderové oblasti či reklamní i mediální osobnosti. Nejsexističtější reklamu roku vyberou například Barbara Havelková, expertka na genderové právo na univerzitě v Oxfordu, nebo kreativec Martin Charvát.
NESEHNUTÍ se tématu sexismu v reklamách věnuje také ve svých vzdělávacích workshopech pro střední školy nebo při systematické práci s Krajskými živnostenskými úřady. V loňském ročníku soutěže se o titul nejsexističtější reklamy ucházelo celkem 88 reklam. Veřejnost i porota zvolila za nejvíce sexistickou reklamu tu od hudebního klubu BUDDY’s, u odborné poroty vyhrála fotografie Pokorný Knives.
Kontakt:
Petra Havlíková, petra.havlikova@nesehnuti.cz
Kristýna Pešáková, kristyna.pesakova@nesehnuti.cz
V Česku je mnoho jídelen, které se snaží vařit zdravě, kvalitně a chutně. Stávající legislativa jim to ale spíše komplikuje, než aby pomáhala. Povinný spotřební koš, který je součástí vyhlášky 107/2005 Sb., o školním stravování, stanovující množství některých potravin ve školní stravě, vznikl už v roce 1993.
Je nutné modernizovat vyhlášku o školním stravování, zrušit zastaralý spotřební koš a nahradit ho regulací, která umožní jídelnám flexibilitu v sestavování jídelníčku a zároveň zajistí zdravou a pestrou stravu dostupnou všem.
Školní stravování potřebuje investici – do platů personálu, do technologií, do lepšího systému. Jen kvalifikovaný a motivovaný personál v moderně vybavené kuchyni může dětem zajistit pestřejší a zdravější stravu. Jde ale o investici, která se mnohonásobně vrátí na budoucí zdravé populaci.
“Neexistuje systém povinného celoživotního vzdělávání personálu školních jídelen, který by zvyšoval jejich nutriční gramotnost a dovednosti v rámci kulinářských technik (a využívání moderních varných technologií, případně zbožíznalství.)” Máme to na talíři a není nám to jedno