Tisková zpráva NESEHNUTÍ, 6. října 2015
Kontroverzní kampaň Hej-Ty si klade za cíl oslovit primárně mládež s jednoduchým poselstvím: „Hejt je nejhorší kámoš na celej život“. Kampaň chce poutavou formou vyprávět o zbytečnosti předsudků a marnosti nenávistného chování.
Lákadlem kampaně je video a kvíz, které mají za cíl přitáhnout publikum k samotnému obsahu kampaně – hejt-faktům. Hejt-fakta popisují témata typicky spojená s hejtováním na internetu, jako je uprchlictví, Romové nebo sexismus. Hejt-fakta vysvětlují i psychologické aspekty a faktory, které s tzv. hate speech souvisejí, například strach, projekce, fenomén obětního beránka či sebenaplňující se proroctví. Tyto relativně složité koncepty podává kampaň srozumitelným jazykem přístupným mladým lidem.
Cílem je nabourávat zažité stereotypy a podpořit kritické přemýšlení o důvodech, proč lidi hejtují. “Kampaní chceme otevřít diskuzi, na kterou navazujeme při workshopech[1], které pořádáme na všech typech škol,” vysvětluje Lenka Šafránková Pavlíčková, koordinátorka kampaně z NESEHNUTÍ.
Video, kvíz i web kampaně jsou záměrně formulovány velmi kontroverzně proto, aby kampaň mladé lidi zaujala, vtáhla a nepustila. Jednou ze zásad při tvorbě kampaně bylo nemoralizovat. “Bude to vostrý,“ řekl doslova jeden z jejích tvůrců Tomáš Chalupský, člen studia Epicture.
„Hejtování je jako pára nad hrncem, ve kterém se vaří naše emoce. Každý někdy potřebuje upustit, ale hejt není základem rozumné diskuze. Proto je potřeba se o věci zajímat a zjišťovat si o nich kvalitní informace. Ty se pak nebát použít v online i offline diskuzích, které je dobré vést slušně, bez urážek a věcně,“ říká spoluautor kampaně Martin Máša.
Kontakt:
Lenka Šafránková Pavlíčková, koordinátorka kampaně, lenka@nesehnuti.cz
Martin Máša, spoluautor kampaně, my.melody.production@gmail.com