Nezisková organizace NESEHNUTÍ vyhlašuje sedmý ročník soutěže Sexistické prasátečko. Hlasování o nejsexističtější českou reklamu vypukne 1. října a bude spuštěno na stránkách soutěže www.prasatecko.cz. Letos je na anticenu nominováno celkem 96 reklam. Veřejnost může hlasovat do 31. října. Slavnostní vyhlášení se bude konat 6. listopadu, v předvečer Barcampu NESEHNUTÍ s názvem Poznej. Pochop. Reaguj.
Lidé mohli své tipy do soutěže posílat od května do včerejší půlnoci, letos se v soutěži sešlo více než devadesát reklam. Z nominovaných reklam vybírá vítěze anticeny jak veřejnost, tak odborná porota. V ní zasednou odborníci a odbornice z genderové oblasti, reklamní i mediální osobnosti. V odborné porotě zasedne například Barbara Havelková, expertka na genderové právo na univerzitě v Oxfordu nebo Kateřina Kalistová, první náměstkyně ministra kultury.
Vedle Sexistického prasátečka se NESEHNUTÍ snaží upozornit na sexismus i dalšími cestami: spustilo web NEsexismu.cz, na kterém mohou lidé poslat podnět úřadu a firmě na konkrétní sexistické reklamy. “S firmami i úřady se snažíme vice komunikovat. Pořádáme pro ně speciální semináře a kulaté stoly. Je důležité vědět, jak vnímají sexismus firmy a pověřené instituce. Debata o sexismu se odehrává na vice frontách,” vysvětluje strategii Petra Havlíková z NESEHNUTÍ. Další kampaň, kterou organizace spustila, se týká sexismu v každodenním životě. Na webových stránkách Sexismy.cz mohou ženy i muži přispívat svými sexistickými zážitky ze života.
Druhý den po vyhlášení anticeny Sexistické prasátečko, a to 7. listopadu, se mohou zájemci a zájemkyně zúčastnit otevřených konferencí a workshopů na Barcampu NESEHNUTÍ. Součástí budou debaty s názvem Kam směřuje české a slovenské feministické hnutí? a Mohou si ženy za nižší platy samy?. “Na debatách vystoupí významné osobnosti českého i slovenského hnutí, které se budou zamýšlet např. nad tím, jakých úspěchů dosahuje ženskoprávní hnutí a kde má své rezervy,” doplňuje Kristýna Pešáková z NESEHNUTÍ.
„Sexismus posiluje předsudky vůči ženám i mužům a vysoké množství nominovaných reklam v této soutěži jen potvrzuje, že propagace těchto předsudků v reklamě je stále poměrně častá. To negativně přispívá k dalším neblahým jevům, jakými jsou hate speech, sexuální obtěžování či násilí na ženách,“ říká Barbora Hořavová z Nadace Open Society Fund, která soutěž podporuje v rámci programu Dejme (že)nám šanci financovaného z Norských fondů.
NESEHNUTÍ se tématu sexismu v reklamách věnuje i ve svých vzdělávacích workshopech pro střední školy nebo při systematické práci s Krajskými živnostenskými úřady. V loňském ročníku soutěže se o titul nejsexističtější reklamy ucházelo 100 reklam. Veřejnost zvolila za nejvíce sexistickou reklamu zlínské ČSSD a odborná porota vybrala také jednu z politických reklam, tentokrát TOP09 z Havířova.
Kontakt:
Petra Havlíková, petra.havlikova@nesehnuti.cz
Kristýna Pešáková, kristyna.pesakova@nesehnuti.cz
V Česku je mnoho jídelen, které se snaží vařit zdravě, kvalitně a chutně. Stávající legislativa jim to ale spíše komplikuje, než aby pomáhala. Povinný spotřební koš, který je součástí vyhlášky 107/2005 Sb., o školním stravování, stanovující množství některých potravin ve školní stravě, vznikl už v roce 1993.
Je nutné modernizovat vyhlášku o školním stravování, zrušit zastaralý spotřební koš a nahradit ho regulací, která umožní jídelnám flexibilitu v sestavování jídelníčku a zároveň zajistí zdravou a pestrou stravu dostupnou všem.
Školní stravování potřebuje investici – do platů personálu, do technologií, do lepšího systému. Jen kvalifikovaný a motivovaný personál v moderně vybavené kuchyni může dětem zajistit pestřejší a zdravější stravu. Jde ale o investici, která se mnohonásobně vrátí na budoucí zdravé populaci.
“Neexistuje systém povinného celoživotního vzdělávání personálu školních jídelen, který by zvyšoval jejich nutriční gramotnost a dovednosti v rámci kulinářských technik (a využívání moderních varných technologií, případně zbožíznalství.)” Máme to na talíři a není nám to jedno