Naplňování vládní strategie pro rovnost žen a mužů v oblasti diskriminační reklamy
Projekt „Naplňování vládní strategie pro rovnost žen a mužů v oblasti diskriminační reklamy“ se zaměřuje na zlepšení praxe posuzování diskriminační reklamy u odpovědných orgánů (zejm. krajských živnostenských orgánů, Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a Ministerstva průmyslu a obchodu). Problémem posuzování nezákonnosti reklamy v tématu diskriminace na základě pohlaví je v české právní úpravě nedostatek posuzovaných příkladů, které by vytvořily výkladovou praxi zákona, nedostatečná informovanost a propojenost regulačních orgánů či nedostatečné seznámení s danou problematikou ze strany dozorových orgánů a nedostatečná komunikace s Kanceláří veřejného ochránce práv (KVOP), který se tématem zabývá z komplexního pohledu jak zákona o regulaci reklamy, tak antidiskriminačního zákona.
Mezi další slabá místa posuzování diskriminační reklamy patří také nedostatek dat o diskriminaci a databáze reklam, které za a) byly posouzeny jako v rozporu se zákonem, za b) byly posouzeny jako v mezích zákona, za c) těch, u kterých existuje podezření, že by zákonné normy nesplnily, ale prozatím nebyly posuzovány. Takové informace by dozorovým orgánům, samoregulačním orgánům a odborné veřejnosti přinesly důležité poznatky o posuzovací praxi, typech diskriminačních reklam a nejčastějších problematických zadavatelích. Analýzy by reagovaly na potřeby identifikované ve spolupráci s KVOP.
Cílem projektu je podpora orgánů regulace reklamy ve vytváření etičtějšího a nediskriminujícího reklamního prostředí v ČR a posílení komunikace dozorových orgánů s KVOP v tématu. Cíle chceme dosáhnout zejm. motivací důležitých aktérů regulace diskriminační reklamy, poskytnutím zpětné vazby těmto aktérům a vznikem zásadních analytických materiálů pro zlepšení reklamního prostředí.
Dílčí cíle projektu:
Posílení role KVOP při posuzování diskriminačních reklam a navázání KVOP na orgány regulace reklamy (KŽÚ a MPO). KVOP se stane metodickým místem pro orgány regulace reklamy, bude pomáhat vykládat zákon o regulaci reklamy a bude poradním místem pro konkrétní případy diskriminační reklamy. Orgány regulace reklamy se během projektového období min. pětkrát obrátí na KVOP s žádostí o konzultaci při posuzování reklamy.
Nezávislé posouzení metodiky posuzování diskriminační reklamy a zlepšení jejího zavádění do praxe skrze konkrétní návrhy opatření, která budou min. z 50 % implementována. Vznikne dokument s rozborem metodiky, šířený prostřednictvím aktivit projektu a mediálních aktivit. Pomocí nově vzniklé, nezávislé expertizy bude ověřeno zavádění metodiky posuzování diskriminační reklamy do praxe KŽÚ.
Zjištění četnosti diskriminační reklamy, zmapování jejích jednotlivých druhů a zadavatelů reklamy nejčastěji porušujících zákon. Získání podkladu pro osvětovou kampaň a vzdělávání. Vznik mapovací zprávy.
Orgány regulace reklamy mají při posuzování zákonnosti reklamy k dispozici sadu případových studií nezákonných reklam zahrnujících sociologické a právní rozbory. Vznikne 4-5 případových studií. Lepší komunikace mezi aktéry tvorby a regulace reklamy za účelem vytvoření etičtějšího prostředí pro reklamu.
Zaškrtnutím tohoto pole souhlasím se zpracováním údajů (v rozsahu jméno, příjmení, e-mail, případně telefon) organizacemi NESEHNUTÍ a NESEHNUTÍ Brno. Tento souhlas je možné kdykoli odvolat. Zásady zpracování osobních údajů jsou dostupné na adrese nesehnuti.cz/ochrana-osobnich-udaju. V případě dotazů ke zpracování osobních údajů nebo zrušení souhlasu se můžete kdykoliv obrátit na e-mail if@nesehnuti.cz.
Our Spring Sale Has Started
You can see how this popup was set up in our step-by-step guide: https://wppopupmaker.com/guides/auto-opening-announcement-popups/