Již od začátku letošního roku se nezisková organizace NESEHNUTÍ snaží upozorňovat na sexistické reklamy v brněnských ulicích. Nyní se podařilo odstranit první z nevhodných reklam na ojeté vozy firmy Auto Pokorný. NESEHNUTÍ na tento billboard podalo podnět Radě pro reklamu. Ta firmu oslovila a daná firma billboard stáhla ještě před tím, než Rada pro reklamu rozhodla, že je neetický.
Sporný billboard zobrazoval ženu oblečenou pouze ve spodním prádle a u ní nápis: „Madame Mégane d’Espac, rozvedená 51 let. Nebojte se ojetých vozů od nás.“ (viz. příloha) Firma Auto Pokorný se rozhodla reklamu stáhnout ještě před tím, než Rada pro reklamu rozhodla o její nevhodnosti a nadále plánuje upoutávat jiným typem reklam. „Oceňujeme, že firma projevila svou snahu ještě před tím, než Rada pro reklamu rozhodla. Ukázala tak, že jí není lhostejné, jak daná reklama na okolí působí.“, vysvětluje Kristýna Pešáková z NESEHNUTÍ. „Rádi bychom, aby tento příklad motivoval občany a občanky, aby pokud se setkají s reklamou ve svém okolí, která je sexistická (tedy diskriminující muže či ženy), neváhali oslovit např. Radu pro reklamu a na dané firmy tak vyvíjeli tlak. Neboť právě oni jsou potencionálními zákazníky/icemi těchto firem a mají tak právo vyjádřit svůj názor“, doplňuje.
Arbitrážní komise Rady pro reklamu se shodla, že použití lidského těla nemá v tomto případě žádnou přímou souvislost s nabízeným produktem. Za nevhodnou označila také formu použitého média (billboardu), který zprostředkovává reklamu všem, nikoli jen cílové skupině a konstatovala, že porušuje etický Kodex reklamy.
NESEHNUTÍ se pokusilo na nevhodnost této reklamy upozornit už anketou mezi lidmi, kteří v blízkosti billboardu bydlí. „Lidem, se kterými jsem mluvila, se reklama moc nelíbila, i když ji někteří považovali za vtipnou. Mě osobně by urazilo, kdyby mě někdo po padesátce považoval za ojetinu, proto nechci, aby se podobné reklamy objevovaly,“ tvrdí dobrovolnice NESHNUTÍ Petra Havlíková, která se účastní kampaně Proti sexismu v ulicích.
Na nevhodné reklamy NESEHNUTÍ poukazují také například soutěží, která z nominovaných reklam vybírá největší „sexistické prasátečko“. Hlasovat můžete do konce října. Celá kampaň vyvrcholí vyhlášením vítěze, které proběhne 28. listopadu v klubu Mersey.
Více informací :
Kristýna Pešáková, NESEHNUTÍ, tel.: 723 759 082 (koordinátorka programu Ženská práva jsou lidská práva)
Petra Havlíková, NESEHNUTÍ, tel.: 732854435 (dobrovolnice programu Ženská práva jsou lidská práva
Příloha :
Tisková zpráva včetně fotografie staženého billboardu a rozhodnutí Rady pro reklamu zde
V Česku je mnoho jídelen, které se snaží vařit zdravě, kvalitně a chutně. Stávající legislativa jim to ale spíše komplikuje, než aby pomáhala. Povinný spotřební koš, který je součástí vyhlášky 107/2005 Sb., o školním stravování, stanovující množství některých potravin ve školní stravě, vznikl už v roce 1993.
Je nutné modernizovat vyhlášku o školním stravování, zrušit zastaralý spotřební koš a nahradit ho regulací, která umožní jídelnám flexibilitu v sestavování jídelníčku a zároveň zajistí zdravou a pestrou stravu dostupnou všem.
Školní stravování potřebuje investici – do platů personálu, do technologií, do lepšího systému. Jen kvalifikovaný a motivovaný personál v moderně vybavené kuchyni může dětem zajistit pestřejší a zdravější stravu. Jde ale o investici, která se mnohonásobně vrátí na budoucí zdravé populaci.
“Neexistuje systém povinného celoživotního vzdělávání personálu školních jídelen, který by zvyšoval jejich nutriční gramotnost a dovednosti v rámci kulinářských technik (a využívání moderních varných technologií, případně zbožíznalství.)” Máme to na talíři a není nám to jedno