Brněnská organizace NESEHNUTÍ dnes odhalila billboard upozorňující na sexismus v reklamě. Billboard v životní velikosti má za cíl ukázat tři stereotypní situace, které se v reklamách často opakují – jedná se o zobrazování žen (často v erotických pózách) s nesouvisícím výrobkem, žen jako hospodyněk a mužů jako jejich odborných poradců a mužů v neformálních situacích, například s alkoholem. „Postavy na billboardu mají vyříznuté hlavy a každý si tak může vyzkoušet, jak by se na jejich místě cítil,“ vysvětluje dobrovolnice NESEHNUTÍ Petra Havlíková. „Chtěli bychom touto formou vtipně ukázat, že reklamy zobrazují lidi stále stejným a nereálným způsobem,“ dodává Havlíková.
Celý program akce zahájilo focení organizátorek a spolupracovníků a spolupracovnic přímo v odhaleném billboardu. Součástí billboardu se stal také herec Jiří Kniha. Stejnou možnost budou mít následně i všichni ostatní návštěvníci/ice a kolemjdoucí. Jejich fotky s pracím práškem nebo nad sklenkou alkoholu si mohou nechat poslat e-mailem. Billboard je nyní až do 3. dubna umístěn v Brně v Alfa pasáži na ulici Poštovská. Po focení v billboardu následovala speciálně stvořená scénka herce Jiřího Knihy, který působí například v divadle Husa na provázku, HaDivadle či Redutě a vystoupení členky Rady pro reklamu, která osvětlila nejčastější etické prohřešky českých reklam.
Svůj nesouhlas se současným světem reklamy mohou lidé vyjádřit také pomocí pohlednic, které rozešlou konkrétním firmám, jejichž reklamu považují za sexistickou či neetickou. „Na informačním stánku budou připravené speciální pohlednice, které budou lidé moci posílat brněnským firmám, které mají sexistické reklamy. Budou tak moci vyjádřit svůj postoj a vyvíjet tak na firmy v tomto směru tlak.“, vysvětluje koordinátorka programu Ženská práva jsou lidská práva Kristýna Pešáková. Názor na reklamy ale mohou zájemci a zájemkyně ukázat také tím, že vymyslí vlastní texty do mluvících bublin na billboardu. Na zadní straně billboardu najdou pro své nápady zmenšené verze reklamy s prázdnými bublinami. Otázka zní, co si lidé z naší reklamy myslí ve skutečném světě? Myslí ženy pouze na čisté košile a muži na skleničku alkoholu?
Na informačním stánku budou k dostání další materiály k dlouhodobému projektu proti sexismu ve veřejném prostoru a o dalších aktivitách NESEHNUTÍ. Lidé také mohou přispět na další ročník soutěže o Sexistické prasátečko, která upozorňuje na firmy s nejvíce sexistickými reklamami. „V minulém roce se tato soutěž setkala s velkým zájmem veřejnosti. Hlasovala v ní celá řada lidí, kteří posílali také tipy na reklamy ze svého okolí,“ objasňuje Pešáková.
Billboard, který je putovní, setrvá v Alfa pasáži ještě několik dní, kde ho lidé svými hlavami budou moci „oživit“. Dále se přesune například na party zakončující semestr na Filozofické fakultě. „Rádi uvítáme další návrhy na umístění billboardu,“ doplňuje Havlíková.
Více informací :
Petra Havlíková, tel.: 732 854 43;
Kristýna Pešáková, NESEHNUTÍ, tel.: 723 759 082
Příloha :
Ukázky billboardu a pohlednic ke shlédnutí na www.reklama.nesehnuti.cz . Zde najdete také veškeré informace o akci a fotodokumentaci akce.
V Česku je mnoho jídelen, které se snaží vařit zdravě, kvalitně a chutně. Stávající legislativa jim to ale spíše komplikuje, než aby pomáhala. Povinný spotřební koš, který je součástí vyhlášky 107/2005 Sb., o školním stravování, stanovující množství některých potravin ve školní stravě, vznikl už v roce 1993.
Je nutné modernizovat vyhlášku o školním stravování, zrušit zastaralý spotřební koš a nahradit ho regulací, která umožní jídelnám flexibilitu v sestavování jídelníčku a zároveň zajistí zdravou a pestrou stravu dostupnou všem.
Školní stravování potřebuje investici – do platů personálu, do technologií, do lepšího systému. Jen kvalifikovaný a motivovaný personál v moderně vybavené kuchyni může dětem zajistit pestřejší a zdravější stravu. Jde ale o investici, která se mnohonásobně vrátí na budoucí zdravé populaci.
“Neexistuje systém povinného celoživotního vzdělávání personálu školních jídelen, který by zvyšoval jejich nutriční gramotnost a dovednosti v rámci kulinářských technik (a využívání moderních varných technologií, případně zbožíznalství.)” Máme to na talíři a není nám to jedno