Šestý ročník populární soutěže Sexistické prasátečko dnes zahajuje organizace NESEHNUTÍ. Soutěž se snaží upozorňovat na velké množství sexistických reklam v českém mediálním prostředí. Návrhy na nejvíce sexistickou reklamu ze svého okolí mohou lidé posílat ode dneška až do 15. října 2014 prostřednictvím nové webové stránky soutěže prasatecko.cz.
Tento rok už pošesté pořádá brněnská organizace NESEHNUTÍ soutěž o nejvíce sexistickou reklamu roku, do níž se mohou zapojit všichni, kdo zašlou nominaci na reklamu ze svého okolí, kterou považují za sexistickou. Soutěž dnes, ve čtvrtek 29. května, odstartovalo zveřejnění videoklipu Sexistická reklama: Proč ne? jemuž svou tvář i hlas propůjčili známí čeští moderátoři a herci či přední odborníci a odbornice na reklamu a marketing, a vyjádřili tak odpor proti sexismu v reklamě. „Svou partnerku respektuji, a proto jsem proti sexistické reklamě,“ hlásá například herec a moderátor Lukáš Hejlík. Kromě Hejlíka v klipu vystoupila roněž Leila Abbasová, novinářka Petra Procházková, kreativní ředitel reklamní agentury Konektor Martin Charvát a Vanda Wolfová z Googlu.
Cílem soutěže je upozornit na fakt, že sexistická reklama nemá spojitost pouze se sexem či spoře oděnými (a mnohdy i zcela odhalenými) ženami a muži, ale jde i o méně nápadné formy znevažování jednoho, nebo druhého pohlaví. „Sexismus si většina lidí spojuje jen se sexem, a proto si myslí, že kritizujeme jen nahotu v reklamě. Ve skutečnosti se však sexismus projevuje zejména předsudky o méněcennosti některého pohlaví, sexistická reklama nám vnucuje, jaká je ‚správná‘ žena a ‚správný‘ muž, upevňuje přežité stereotypy a zjednodušené názory o údajně ‚náležitém‘ či ‚přirozeném‘ chování mužů a žen bez ohledu na jejich skutečné vlastnosti a schopnosti,“ vysvětluje jedna z organizátorek sotěže Petra Havlíková z NESEHNUTÍ.
Součástí letošního ročníku je také spuštění nových webových stránek prasatecko.cz, kam lidé své příspěvky mohou zasílat, a kde se rovněž dozvědí více jak o tématu sexismu v reklamách, tak o samotném cíli této již tradiční každoroční akce.
Prostřednictvím Sexistického prasátečka organizátorky kritizují zneužívání ženského těla coby objektu sloužícího pouze k přitáhnutí pozornosti, a to ať už se jedná pouze o slovní reklamy opakující stereotypy, či vizuální znázorňování. Cílem Sexistického prasátečka není útok na samotnou firmu, jež má sexistickou reklamu, nýbrž upozornění na neetičnost jejich způsobu propagace. Jak v klipu říká další zastánce Sexistického prasátečka, kreativní ředitel agentury zabývající se reklamou Martin Charvát: „Snažím se dělat jen dobrou reklamu, proto nemám rád sexistické reklamy.“
Soutěž Sexistické prasátečko se zaměřuje především na způsob prezentace mužů a žen v reklamách, který upevňuje předsudky ohledně rolí žen a mužů ve společnosti. Sexismus se tak nevztahuje pouze k ženám, ale i k mužům a jde o představu méněcennosti určitého pohlaví, je založený na stereotypních názorech o určité skupině.
V Česku je mnoho jídelen, které se snaží vařit zdravě, kvalitně a chutně. Stávající legislativa jim to ale spíše komplikuje, než aby pomáhala. Povinný spotřební koš, který je součástí vyhlášky 107/2005 Sb., o školním stravování, stanovující množství některých potravin ve školní stravě, vznikl už v roce 1993.
Je nutné modernizovat vyhlášku o školním stravování, zrušit zastaralý spotřební koš a nahradit ho regulací, která umožní jídelnám flexibilitu v sestavování jídelníčku a zároveň zajistí zdravou a pestrou stravu dostupnou všem.
Školní stravování potřebuje investici – do platů personálu, do technologií, do lepšího systému. Jen kvalifikovaný a motivovaný personál v moderně vybavené kuchyni může dětem zajistit pestřejší a zdravější stravu. Jde ale o investici, která se mnohonásobně vrátí na budoucí zdravé populaci.
“Neexistuje systém povinného celoživotního vzdělávání personálu školních jídelen, který by zvyšoval jejich nutriční gramotnost a dovednosti v rámci kulinářských technik (a využívání moderních varných technologií, případně zbožíznalství.)” Máme to na talíři a není nám to jedno