Skip to main content

Soutěž o nejsexističtější reklamu, kterou pořádá organizace NESEHNUTÍ, Sexistické prasátečko, už zná své vítěze. V pátém ročníku soutěže, kterou NESEHNUTÍ pořádá společně s mediálním partnerem Markething.cz, se absolutním vítězem stala reklama spolku LDF to leti Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity BrnoU odborné poroty vyhrála reklama firmy Záclony a design se sloganem „Poslední kapka jde do textilu“. Slavnostní vyhlášení vítězů soutěže se uskuteční  28. listopadu v brněnské kavárně Kunštátská Trojka na Dominikánské ulici od 19 hodin.
Do letošního pátého ročníku Sexistického prasátečka vyslali lidé rekordních 99 reklam, které se nachází  ve veřejném prostoru, nebo v elektronických médich. „Z počtu sexistických reklam zaslaných do soutěže je zřejmé, že sexismus v reklamě je problém, který zajímá čím dál více lidí. Je třeba o něm vést veřejnou debatu a přijímat konkrétní opatření, aby se počet sexistických reklam začal snižovat,“ komentuje letošní ročník Petra Havlíková z NESEHNUTÍ. Hlasování veřejnosti se letos uskutečnilo ve spolupráci se serverem Markething.cz, který funguje pod záštitou Marketingová komunikace a public relations Karlovy univerzity. Hlasování probíhalo ve 3 kategoriích.

gupos_husen_internet

V kategorii „Stereotypy a jazykový sexismus“, která zdůrazňuje, že sexismus v reklamách se neprojevuje jenom sexualizací bez souvislosti s produktem, ale také posilováním stereotypů ve společnosti o mužích a ženách. V této kategorii zvítězila reklama na pračku Electrolux s počtem hlasů 117 a sloganem „štíhlá holka s velkým plnícím otvorem.“
Častým prvkem sexistických reklam je fragmentace lidského těla či nepřiměřené zdůraznění jedné jeho části – typicky s apelem na sexuální pudy. Druhá kategorie tedy nese název „Fragmentace aneb Bez hlavy“, ve které se vítězkou stala reklama firmy Videopodlahy s počtem hlasů 117 a reklamou na umělý trávník .

Elektrolux_Durickova_Internet

V poslední kategorii hlasovala veřejnost o „Objektifikaci aneb Ukaž všechno“. Tato kategorie obsahuje nejčastější projev sexismu v reklamách – zobrazené lidské tělo bez souvislosti s propagovaným produktem. V této kategorii jednoznačně zvítězila video reklama spolku LDF to Leti Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity  s počtem hlasů 187 a stala se tak současně absolutním vítězem. „Je to spojení sexismu a VŠ vzdělání, včetně využívání těch nejpokleslejších soft-pornografických konvencí,“ ohodnotil reklamu genderový odborník z Fakulty humanitních věd Karlovy univerzity Petr Pavlík.
Nejvíce sexistické reklamy budou NESEHNUTÍM „odměněny“ diplomem a manuálem Jak na sexistickou reklamu, kterou NESEHNUTÍ před nedávnem vysdalo. Zároveň budou odměněni i nominující, kteří dostanou dárkové balíčky. NESEHNUTÍ se dlouhodobě snaží prosadit systémové změny, které omezí sexistické a genderové stereotypy v reklamě.