Soutěž o nejvíce sexistickou reklamu, Sexistické prasátečko, zná své vítěze za třetí ročník. V soutěži brněnského občanského sdružení NESEHNUTÍ, ve spolupráci s mediálním partnerem Aktuálně.cz, zvítězily reklamy Komerční banky „Užij si první bankovní styk“ [1 a 8] a společnosti AVOS se sloganem „Postavíme vám ho“ [2]. Odborná porota pak zvolila za nejvíce sexistickou reklamu brněnského pivního šenku Čtyři růže [3]. Slavnostní vyhlášení vítězů proběhne 15. listopadu, v brněnské restauraci Kupé.
Do třetího ročníku bylo nominováno rekordních 91 reklam. Veřejnost pak hlasovala ve třech kategoriích na webu Aktuálně.cz. Do soutěže přišlo více než deset tisíc hlasů. „Chtěli jsme zdůraznit různé projevy sexismu v reklamě. Nejedná se vždy o nahé ženské tělo, projevy sexismu jsou velmi různorodé, proto jsme letos hlasování rozdělili do tří kategorií,“ objasňuje koordinátorka programu Ženská práva jsou lidská práva Kristýna Pešáková.
V kategorii „Ženy jako objekty“ suverénně zvítězila reklama Komerční banky „užij si první bankovní styk“ [1], která získala 1 119 hlasů. Na druhém místě skončila reklama na MPL stavebniny [4]. Na třetím pak firma dodávající lešení Q8 [5].
V kategorii „Ženy jako části těla“ pak jednoznačně zvítězila reklama se sloganem „Postavíme vám ho“ firmy Avos. Získala celkem 1 575 hlasů. Na dalších místech se pak umístily reklamy Bílinské kyselky [6] a reklama firmy MPL Kauf [7].
Poslední kategorie, ve které hlasovala veřejnost, má název „Další projevy sexismu“. Tato sekce zahrnuje stereotypní zobrazení rolí mužů a žen ve společnosti či sexistické reklamy zobrazující muže. Na prvním místě skončila opět reklama Komerční banky „užij si první bankovní styk“ [8], tentokrát v mužské variantě se 789 hlasy. Na druhém místě se umístila reklama firmy Nowaco [9] na zmrzlinu Mrož a na třetím místě pak skončila reklama Budějovického budvaru na pivo Pardál [10].
Odborná porota měla hlasování těžší o to, že vybírala tři nejvíce sexistické reklamy ze všech 91 nominovaných. „Odborná porota je s tématem sexismu v reklamě dobře seznámena a všímá si jeho rozmanitých projevů, proto jsme se rozhodli nechat porotu vybírat ze všech reklam trojici nejvíce sexistických,“ vysvětluje organizátorský záměr Petra Havlíková z NESEHNUTÍ. Odborná porota byla složena z ředitele rady pro reklamu Ladislava Šťastného, dále se hlasování zúčastnili odborníci a odbornice na gender v médiích a rovněž zástupce komerční sféry v podobě redaktora marketingového časopisu.
Odborná porota nakonec vybrala jako nejvíce sexistickou reklamu pivního šenku Čtyři růže [3]. Těsně v závěsu skončila reklama Budějovického budvaru [10] a na třetím místě se umístila reklama firmy Q8 na lešení [5].
Firmy s nejvíce sexistickými reklamami ve všech kategoriích budou „odměněny“ diplomy, studií na téma genderové rovnosti v reklamě, nálepkou s nápisem Opravdu vaše zboží potřebuje sexistickou reklamu a dalšími tematickými drobnostmi, včetně časopisu FEMA k tématu Sex, čímž organizátorský tým soutěže upozorňuje na to, že sex není tím, co je v sexistických reklamách problematické. „Pozitivní cenu dostanou lidé, kteří reklamy do soutěže nominovali. Budou odměněni například vínem s logem soutěže nebo plackami proti sexismu,“ doplňuje Pešáková.
Slavnostní vyhlášení soutěže se uskuteční v brněnské restauraci Kupé v úterý 15. listopadu od 19 hodin. Součástí vyhlášení bude rovněž promítání nového klipu proti sexismu v reklamách, taneční vystoupení a slavnostní raut. Vstupné na vyhlášení je 80 korun.
Kontakty: Kristýna Pešáková, NESEHNUTÍ, tel.: 723 759 082, Petra Havlíková, 732 854 435. zenskaprava@nesehnuti.cz Přílohy: O programu; Reklamy, které získaly anticenu
V Česku je mnoho jídelen, které se snaží vařit zdravě, kvalitně a chutně. Stávající legislativa jim to ale spíše komplikuje, než aby pomáhala. Povinný spotřební koš, který je součástí vyhlášky 107/2005 Sb., o školním stravování, stanovující množství některých potravin ve školní stravě, vznikl už v roce 1993.
Je nutné modernizovat vyhlášku o školním stravování, zrušit zastaralý spotřební koš a nahradit ho regulací, která umožní jídelnám flexibilitu v sestavování jídelníčku a zároveň zajistí zdravou a pestrou stravu dostupnou všem.
Školní stravování potřebuje investici – do platů personálu, do technologií, do lepšího systému. Jen kvalifikovaný a motivovaný personál v moderně vybavené kuchyni může dětem zajistit pestřejší a zdravější stravu. Jde ale o investici, která se mnohonásobně vrátí na budoucí zdravé populaci.
“Neexistuje systém povinného celoživotního vzdělávání personálu školních jídelen, který by zvyšoval jejich nutriční gramotnost a dovednosti v rámci kulinářských technik (a využívání moderních varných technologií, případně zbožíznalství.)” Máme to na talíři a není nám to jedno