Tisková zpráva NESEHNUTÍ, čtvrtek 28. května 2015
www.prasatecko.cz a www.sexismy.cz
Dnes, ve čtvrtek 28. května, startuje už sedmý ročník anticeny Sexistické prasátečko, kterou pořádá brněnská organizace NESEHNUTÍ. Anticena má za cíl vybrat nejvíce sexistickou reklamu v České republice. Letos bude navíc doplněna o webovou stránku www.sexismy.cz, která bude uveřejňovat sexistické či diskriminační příběhy běžných lidí. Spojí se tak cíle soutěže – poukázat na neetické reklamní prostředí a ukázat, jak je sexismus v reklamě propojen s naším každodenním životem. Tipy do Sexistického prasátečka mohou lidé posílat do 30. září 2015 na adresu www.prasatecko.cz.
Letošní ročník Sexistického prasátečka propojí sexistické reklamy s každodenním sexismem, který zažívají ženy i muži. NESEHNUTÍ zahajuje už sedmý ročník populární anticeny Sexistické prasátečko o nejvíce sexistickou reklamu v České republice. „V rámci našich aktivit proti sexismu jsme se rozhodli neomezit se jen na reklamy, ale ptát se lidí na konkrétní situace, které zažili. Může se jednat o příběhy jak diskriminace či obtěžování, tak drobné každodenní situace, kdy k nám někdo pronesl poznámku, která nám vadila, ale neměli jsme možnost to říct,“ popisuje smysl stránky sexismy.cz Kristýna Pešáková z NESEHNUTÍ.
O co nám jde? Nechceme propadnout kolektivní depresi, naopak chceme upozornit na to, že právě tyto příběhy v životě každé a každého poukazují na stereotypy, se kterými se potkáváme v médiích i běžném životě.
Zároveň se sexistickými příběhy samozřejmě přijímáme tipy na sexistické reklamy. Sexistické prasátečko ještě není v cestě za etičtějším reklamním prostředím na jejím konci. „Chceme ukázat, že sexismus v reklamě a situace běžného života jsou si blíže, než se některým lidem může zdát. Reklamy sice přímo nezpůsobují diskriminaci či obtěžování, ale rozhodně přispívají ke kulturnímu prostředí, kde se takové jednání může zdát běžné,“ objasňuje důvody spojení obou aktivit Petra Havlíková z NESEHNUTÍ. „Od konce minulého ročníku soutěže nám už přišlo asi 20 tipů na reklamy, takže už teď si lidé mohou prohlédnout nejaktuálnější sexistické reklamy,“ doplňuje Havlíková.
Kontakt:
Petra Havlíková, NESEHNUTÍ, petra.havlikova@nesehnuti.cz
Kristýna Pešáková, NESEHNUTÍ, kristyna.pesakova@nesehnuti.cz
Soutěž Sexistické prasátečko je součástí projektu Systémová změna v diskriminačním zobrazování žen a mužů v reklamě, který podpořila Nadace Open Society Fund Praha z programu Dejme (že)nám šanci, který je financován z Norských fondů.
V Česku je mnoho jídelen, které se snaží vařit zdravě, kvalitně a chutně. Stávající legislativa jim to ale spíše komplikuje, než aby pomáhala. Povinný spotřební koš, který je součástí vyhlášky 107/2005 Sb., o školním stravování, stanovující množství některých potravin ve školní stravě, vznikl už v roce 1993.
Je nutné modernizovat vyhlášku o školním stravování, zrušit zastaralý spotřební koš a nahradit ho regulací, která umožní jídelnám flexibilitu v sestavování jídelníčku a zároveň zajistí zdravou a pestrou stravu dostupnou všem.
Školní stravování potřebuje investici – do platů personálu, do technologií, do lepšího systému. Jen kvalifikovaný a motivovaný personál v moderně vybavené kuchyni může dětem zajistit pestřejší a zdravější stravu. Jde ale o investici, která se mnohonásobně vrátí na budoucí zdravé populaci.
“Neexistuje systém povinného celoživotního vzdělávání personálu školních jídelen, který by zvyšoval jejich nutriční gramotnost a dovednosti v rámci kulinářských technik (a využívání moderních varných technologií, případně zbožíznalství.)” Máme to na talíři a není nám to jedno