Nezisková organizace NESEHNUTÍ zahajuje devátý ročník anticeny Sexistické prasátečko. Reklamy, které znevýhodňují ženy a muže na základě pohlaví, může nominovat každý, a to na webu www.prasatecko.cz. Nominace se budou sbírat do 30. září 2017, poté si v hlasování vybere nejvíce sexistickou reklamu veřejnost i odborná porota.
Boj za etickou reklamu, která neponižuje muže ani ženy, neprezentuje je jako objekty a nezobrazuje násilí jako normální, pokračuje. Anticenu zahajujeme videem, které pro Sexistické prasátečko vytvořila nezávislá feministická organizace Čtvrtá vlna. Spot ukazuje několik reklam, které rozdělují produkty na mužské a ženské. Autorky a autoři videa polemizují například s tím, zda si dívka může koupit pivo, když je podle reklamy určeno jen ‚pro správné chlapy‘. „Sexistické prasátečko bývá často spojováno s reklamami, které ukazují ženy jako objekty. Naším cílem je ale hlavně upozornit na stereotypy, které se pojí s ženstvím a mužstvím v naší společnosti. A to třeba tím, že je ukážeme dovedené do krajnosti,“ vysvětluje Kristýna Pešáková z NESEHNUTÍ.
V letošním roce vytvořily organizátorky z NESEHNUTÍ nový web, který kromě sexistických reklam poskytuje také vysvětlení toho, proč NESEHNUTÍ se sexistickou reklamou nesouhlasí. Web například vyvrací mýtus, že snaha omezit sexistickou reklamu je jen pseoudokauzou a osvětluje, proč ženám reklamy, v nichž představují pouze objekty, nelichotí.
“Ve videu i na novém webu se snažíme více objasnit, proč je pro nás sexistická reklama problém. Chceme ukázat na stereotypy, které nás v reklamním i reálném světě obklopují a vysvětlit, jaký na nás mají vliv,” komentuje spoluorganizátorka anticeny Petra Havlíková z NESEHNUTÍ.
Z nominovaných reklam stejně jako v předchozích letech vybere jednoho vítěze veřejnost a druhého odborná porota.
V loňském roce se v anticeně sešlo 88 reklam. Odbornou porotu nejvíce pohoršila reklama prodejny nožů Pokorný Knives, kde si žena zakrývá intimní partie nožem. Reklama evokojící násilí byla zařazena v kategorii sex-sells, kam se řadí reklamy zneužívající části lidských těl k reklamním účelům. „Zobrazení staví ženské tělo na stejnou úroveň s kusem masa, což je ponižující, nerespektuje ženu jako lidskou bytost a evokuje násilí na ženách jako legitimní a normální,” zhodnotila reklamu odborná porotkyně Jana Kvasnicová. „Vítězem“ veřejnosti se stala reklama hudebního klubu BUDDY’s, který ke své propagaci využil obrázek ženy se spermatem na obličeji. Pornografická fotografie nemá žádnou souvislost s produktem.
Kontakty:
Petra Havlíková, petra.havlikova@nesehnuti.cz
Kristýna Pešáková, kristyna.pesakova@nesehnuti.cz
V Česku je mnoho jídelen, které se snaží vařit zdravě, kvalitně a chutně. Stávající legislativa jim to ale spíše komplikuje, než aby pomáhala. Povinný spotřební koš, který je součástí vyhlášky 107/2005 Sb., o školním stravování, stanovující množství některých potravin ve školní stravě, vznikl už v roce 1993.
Je nutné modernizovat vyhlášku o školním stravování, zrušit zastaralý spotřební koš a nahradit ho regulací, která umožní jídelnám flexibilitu v sestavování jídelníčku a zároveň zajistí zdravou a pestrou stravu dostupnou všem.
Školní stravování potřebuje investici – do platů personálu, do technologií, do lepšího systému. Jen kvalifikovaný a motivovaný personál v moderně vybavené kuchyni může dětem zajistit pestřejší a zdravější stravu. Jde ale o investici, která se mnohonásobně vrátí na budoucí zdravé populaci.
“Neexistuje systém povinného celoživotního vzdělávání personálu školních jídelen, který by zvyšoval jejich nutriční gramotnost a dovednosti v rámci kulinářských technik (a využívání moderních varných technologií, případně zbožíznalství.)” Máme to na talíři a není nám to jedno