V roce 2023 jsme mapovali*y, jak NESEHNUTÍ vnímají jednotlivé skupiny, jako například dárcovsto, novinářstvo, dobrovolnictvo nebo mladí lidé. S tímto průzkumem vnímání značky nám pomohla organizace Pábení.
Změnili*y jsme se!
Po 28 letech jsme se rozhodli*y změnit vizuální identitu NESEHNUTÍ od nového loga, designu, barevné palety a vzhledu webu.

Proč jsme se rozhodli*y změnit vizuální identitu?

Co se zjistilo?
- Lidé napříč cílovými skupinami oceňují, že se NESEHNUTÍ zabývá různorodými tématy, která neřeší nikdo jiný.
- Že jsme aktivisti*ky a nebojíme se přímých akcí.
- Že jsme profesionální a máme know-how.
- Že jsme zaměřeni*é na Brno.
- Že jsme inkluzivní lidskoprávní organizace, která je ale zaměřená i na ekologii a práva zvířat.
- Že nám nechybí odvaha, pevné zásady a shodné hodnoty.
- Že se řešenými tématy snažíme být neustále aktuální.
Ale také že:
- Jsme moc „punkový“ a působíme radikálně.
- Máme zastaralé a nepřehledné webové stránky.
- Na setkávání nabízíme čočkovou pomazánku.
- Není dost přehledné, co vlastně děláme.
- Vizuál je nejednotný, logo špatně čitelné a není jasné, co symbolizuje.
Naše organizace se vyvíjí – rosteme, učíme se a reagujeme na aktuální výzvy. Abychom lépe vystihli*y, kým jsme dnes, rozhodli*y jsme se osvěžit naši vizuální identitu. Ta původní nám sloužila dobře, ale už plně neodrážela naši současnou energii ani směr, kterým se ubíráme.
Tím, že máme více programů zabývající se různými tématy, dochází k nejednotnému vizuálnímu vzhledu, a to především na sociálních sítích. Chtěli*y jsme, aby si každý program zanechal svou autenticitu, ale zároveň přijal sjednocující prvky, aby bylo NESEHNUTÍ a jeho aktivity dobře rozpoznatelné kdekoliv a kýmkoliv.
Jak probíhala změna
Novou vizuální identitu jsme svěřili*y do rukou skvělého Ondřeje Vlka z grafického studia Horylesy. Několik měsíců jsme spolupracovali*y na tom, jak zachytit komplexnost NESEHNTUTÍ. Ondřej se snažil vyslyšet hlasy všech v naší nehierarchické organizaci. Vznikal tak vizuál, který by byl uživatelsky přívětivý pro ty, co s ním budou pracovat, a zároveň aby NESEHNUTÍ ve veřejném prostoru vynikalo.
Vizuál tedy měl být:
- moderní, jednoduchý, přístupný a snadno aplikovatelný,
- lépe čitelný na všech digitálních platformách,
- konzistentní napříč našimi komunikačními kanály,
- flexibilní,
- udržitelný
- a aby vycházel z našich základních hodnot.
Změna se netýká pouze loga, ale celé škály vizuálních prvků – Ondřej vymyslel novou barevnou paletu, font, ilustrace, hlavičkový papír i styl fotografií. Vše jsme promýšleli*y tak, aby nás nový vizuál reprezentoval dlouhodobě a byl snadno rozpoznatelný a zároveň aby se dal používat napříč všemi našimi programy/týmy.

Co se změnilo?
Asi největším oříškem bylo logo NESEHNUTÍ, které nás provázelo od počátků založení organizace, tedy od roku 1997. Zakladatelstvo se inspirovalo postavami domorodců*kyň, které jsou vyobrazovány tradičním masajském umění, nejčastěji keramice. Dekorace masajské keramiky vychází typicky z korálkových vzorů, kdy každý má symbolický význam a odráží dějiny, duchovní hodnoty i estetiku komunity.
Tento význam za ta léta ale vyblednul a mnohým nedávalo logo smysl. Po praktické stránce se s logem špatně zacházelo a tedy s těžkým srdcem jsme se rozhodli*y ho změnit na jednodušší a praktičtější logo s nápisem.
Kromě loga se změnila také paleta našich barev z kombinací petrolejové, černé a bílé na zářivější barvy jako jsou zelená, žlutá, rudá, fialová, růžová, tyrkysová…
Také došlo na změnu fontu. Nyní používáme přizpůsobený Google Font s otevřenou licencí s názvem NESE, doplňkové písmo NESE rukou a další písmo určeno výhradně pro výrobu piket, šablon bannerů a dalších improvizovaných materiálů nebo brandingu v prostoru.


Dominantou celého vizuálu tvoří pásky, které se využívají jak v grafické podobě, tak v té fyzické. Právě tyto pásky s nápisem NESEHNUTÍ nám budou pomáhat propojovat různé aktivity všech našich programů, působí tedy jako jednotící prvek.
Jak používat naše logo?
Logo NESEHNUTÍ je volně k dispozici pro použití v souvislosti s aktivitami, které jako organizace podporujeme nebo se jich účastníme. Prosíme, zachovejte jeho původní podobu – neupravujte barvy, poměr stran ani do něj nevkládejte další prvky.

Pro stejné účely dáváme k dispozici i další grafické prvky, jako jsou například zmiňované pásky.

Jak napsat naše jméno?
Náš originální a oficiální název zní NESEHNUTÍ. To je název, pod kterým je organizace registrována. Dalšími používanými a akceptovanými názvy jsou: Nezávislé sociálně ekologické hnutí – NESEHNUTÍ nebo NEzávislé Sociálně Ekologické HNUTÍ. Nejčastěji však používáme název NESEHNUTÍ, který neskloňujeme jako přídavné jméno, ale jako podstatné jméno a píšeme vždy velkými písmeny.
Co se nemění
Naše hodnoty zůstávají stále stejné. Stále jsme to my – jen s novým vzhledem, který lépe odpovídá naší současnosti i budoucnosti.
Děkujeme, že jste s námi.
Vaše NESEHNUTÍ