Skip to main content

Jazykový sexismus, ponižující vtip i motiv který kritizuje kampaň #metoo. To vše se nahustilo ve facebookovém příspěvku Free Radia, za který si vysloužilo první místo v anticeně Sexistické Prasátečko 2017. V nově pojatém hlasování ji za nepřijatelnou označilo hned 92% hlasujících z řad veřejnosti, kterých bylo více jak 1 700. Odborná porota přisoudila první příčku reklamě firmy FEKO LT, která podle expertů a expertek vulgárním způsobem ponižuje ženy.
Anticenu Sexistické prasátečko vyhlásila nezisková organizace NESEHNUTÍ už po deváté. Výsledky tvoří zejména veřejnost, vyhlašuje se ale i cena odborné poroty. Anticena letos přišla s hravým hlasováním, které připomíná populární online seznamku Tinder. “Hlasující vybírali mezi “to je sexismus” a “to ještě jde”. Lidé mohli posouváním do strany určit, jestli jim reklama vadí nebo ne. Na prvním místě se umístila reklama, která získala nejvíce negativních reakcí,” přiblížila hlasování Petra Havlíková z NESEHNUTÍ.
Největší míru nepřijatelnosti získal facebookový příspěvek Free Radia, který jako sexismus označilo 92 % hlasujících. ‘Cesta k úspěchu nemusí být složitá’, hlásá obrázek, kterým se radio propaguje na Facebooku. Dvojsmyslný slogan doplňuje obrázek páru souložícího na pracovním stole. “Reklama v sobě snoubí hned několik forem sexismu. Žena je v ní vyobrazena jako pouhý objekt, který je možné využít a podporuje tak kulturu, kde se na ženské tělo nahlíží jako na věc. Zároveň celosvětová kampaň #metoo přinesla velké množství příběhů, kdy je moc v práci zneužitá právě skrze sex,” uvedla Kristýna Pešáková z NESEHNUTÍ.
Reklamu označila za sexistickou i členka odborné poroty Jana Kvasnicová, která působí v Kanceláři veřejné ochránkyně práv. “Reklama na Free Radio naprosto bagatelizuje pracovní schopnosti žen nutné pro dosažení úspěchu. Zobrazení má taktéž charakter sexuálního obtěžování. V reklamě se objevuje v zaměstnání nepřijatelný motiv zneužívání moci,” shrnula. Na druhém místě se u veřejnosti umístila reklama pivovaru Modrá Hvězda, třetí příčku obsadila personální agentura Rich Service s.r.o.
Souběžně s veřejností rozhoduje také porota složená z odbornic a odborníků z oblastí genderové problematiky, médií či marketingu. O svoje názory se podělili například novinářka Jana Ciglerová, filmový publicista Kamil Fila nebo Barbara Havelková, která působí na Oxfordské univerzitě.
První příčku u odborné poroty obsadila reklama firmy FEKO LT, která k obrázku ženy sedící na záchodě připsala: ‘Výcuc všeho, co smrdí.’ Negativně zapůsobil billboard třeba na jednu z organizátorek Sexistického kixu, slovenské obdoby Sexistického prasátečka, Dianu Gregorovou. “Chápu, že vytvořit zajímavou reklamu na čištění kanalizací je kreativně náročná úloha. Ponižování žen ale není cestou. Reklama vulgárním způsobem zesměšňuje zobrazenou ženu a v podstatě ji staví na stejnou úroveň s nežádoucím odpadem, čímž snižuje její důstojnost,” okomentovala. Facebookový příspěvek Free Radia v negativním slova smyslu zabodoval i u odborné poroty. V jejím výběru obsadil druhé místo. Třetí příčku obsadila reklama pivovaru BERNARD.
Slavnostní vyhlášení anticeny Sexistické prasátečko proběhne dnes, v pátek 24. listopadu, v brněnském Domě umění. Během večera vystoupí i performerky GengBeng nebo vídeňská klaunka Chabela Poderosa. Vyhlášení bude od 17:30 předcházet debata odbornic na genderovou problematiku, ve které se budou diskutovat hranice sexistické reklamy. Představí se Kateřina Nedbálková z Fakulty sociálních studií MU, Jana Gabrielová ze Stínové rady pro reklamu, Rút Jelínková z kolektivu autonomního sociálního centra Klinika a Petra Havlíková z NESEHNUTÍ.
Kontakt:
Petra Havlíková, petra.havlikova@nesehnuti.cz
Kristýna Pešáková, kristyna.pesakova@nesehnuti.cz
 
Výsledky anticeny Sexistické prasátečko 2017:
Veřejnost:
1. Free Radio
2. Pivovar Modrá Hvězda
3. Rich Service, s.r.o.
Odborná porota:
1. FEKO LT
2. Free Radio
3. BERNARD