Skip to main content

NESEHNUTÍ kritizuje změny v dokumentu, který určuje budoucnost Brna

Tisková zpráva NESEHNUTÍ ze dne 11. 11. 2021

Brněnský magistrát minulý týden zveřejnil upravený návrh územního plánu. Jednou z nových změn je vyškrtnutí definice samostatně vedených cyklostezek, které měly tvořit páteřní síť cyklistické dopravy. Tato úprava podle názoru NESEHNUTÍ značně snižuje šanci na efektivní rozvoj cyklodopravy na území Brna, o který organizace při jednáních se zástupci magistrátu dlouhodobě usiluje. 

Na dílčí nesrovnalosti v řešení cyklistické dopravy upozornil v předchozím upraveném návrhu plánu Odbor dopravy Krajského úřadu Jihomoravského kraje. Zpracovatel územního plánu jeho připomínky vyřešil tak, že samostatné cyklostezky z dokumentu vymazal. „S odstraněním této části plánu mizí i šance na vznik bezpečných koridorů pro cyklodopravu a na koncepční rozvoj brněnské sítě cyklostezek a cyklotras. Koncepce postavená pouze na cyklotrasách, což může být pouhé směrové značení, jak se na kole dostat z jednoho místa na druhé, je opravdu smutný výsledek. Zatímco evropská města masivně budují kvalitní cyklostezky, brněnská cyklistická infrastruktura, která za nimi už nyní značně zaostává, nemá přílišnou naději na rozvoj.” komentuje změnu Martin Hyťha z NESEHNUTÍ.

Zatímco definice podporující bezpečný pohyb cyklistů a cyklistek po Brně z územního plánu mizí, náměstek primátorky Petr Hladík na sociálních sítích [1] píše, že doprava v Brně musí být na prvním místě bezpečná, a to i pro cyklisty a cyklistky. Na to reaguje koordinátorka kampaně UdrŽITELNÉ Brno Barbora Kosinová. „Nová úprava územního plánu přitom pravděpodobně nedává cyklistům lepší vyhlídky, než že budou stejně jako doposud každý den nebezpečně kličkovat mezi auty a využívat úzké cyklopruhy, které mnozí řidiči nerespektují,” 

S úpravou brněnského územního plánu nesouhlasí ani sami cyklisté. Více než polovina lidí by pro své pojížďky využívala kolo, pokud by se mohla co nejvíce vyhnout rychle jedoucím autům. Stavebně oddělené cyklostezky by umožnily bezpečnou dopravu a ve výsledku také uvolnily silnice. Představitelé města ale neustále dokazují, že slouží primárně automobilové menšině,” říká člen spolku Brno na kole Jakub Kriš.

Platnost současného brněnského územního plánu měla vypršet v závěru příštího roku. Kvůli letošním změnám ve stavebním zákonu se ale prodlužuje až do roku 2028. „Návrh nového brněnského územního plánu je stále v mnoha ohledech nedotažený. Kromě cyklistů nezohledňuje například klimatickou krizi. Spokojeni s ním nejsou ani další zástupci a zástupkyně veřejnosti, ani někteří představitelé a představitelky městských částí. Radnice má díky změně ve stavebním zákonu šanci plán v mnoha ohledech zdokonalit, a měla by zvážit, zda chce stále tlačit na jeho dokončení do prosince příštího roku,” dodává Kosinová.

NESEHNUTÍ se v rámci své kampaně UdrŽITELNÉ Brno do procesu vzniku nového brněnského územního plánu dlouhodobě zapojuje. Kromě snahy o zavedení smysluplných a koncepčních cykloopatření organizace usiluje například o to, aby nový územní plán města zohledňoval klimatické změny a naslouchal hlasu brněnské veřejnosti.


Poznámky:
[1] “Na prvním místě musí být bezpečnost lidí. Rodičů s kočárky, vozíčkářů, seniorů, školáků i samotných cyklistů a řidičů.” https://www.instagram.com/p/CWBW0tDKuAO/


Kontakty:
Barbora Kosinová, koordinátorka kampaně UdrŽITELNÉ Brno, NESEHNUTÍ
barbora.kosinova@nesehnuti.cz

Martin Hyťha, NESEHNUTÍ
martin@nesehnuti.cz

Marek Hadrbolec, koordinátor mediálních aktivit NESEHNUTÍ
marekh@nesehnuti.cz