Skip to main content

Osmý ročník anticeny Sexistické prasátečko vyhrál hudební klub a výrobce nožů. Odborná porota letos volila odlišně než veřejnost. Mezi odbornicemi a odborníky na genderovou problematiku první místo obsadila reklama na nože Pokorný Knives. Veřejnost vybrala reklamu olomouckého hudebního klubu Buddy’s. Na druhém a třetím místě u veřejnosti skončila zmíněná reklama na nože a reklama festivalu Džemfest. Odborná porota dále ocenila reklamu erotického klubu Cabaret Darling a též Džemfest. Slavnostní vyhlášení anticeny se koná dnes v brněnském Domě umění na Malinovského náměstí.

Nezisková organizace NESEHNUTÍ vyhlašuje anticenu Sexistické prasátečko již po osmé. O výsledcích soutěže rozhoduje veřejnost hlasováním přes internet i odborná porota složená z expertů a expertek na genderovou problematiku, marketing a dalších osobností. V letošním roce poprvé rozhodovala například filmařka Kamila Zlatušková nebo filmový kritik Kamil Fila. V nominacích se letos sešlo 88 reklam, kterým veřejnost rozdala více než čtyři tisíce hlasů.

Odborná porota zvolila na první místo reklamu na nože od společnosti PokornyKnives, kde spoře oděné ženě zakrývá citlivá místa pouze nůž. Je to facka dobrému vkusu, která zachází do perverznosti nejhrubšího zrna. Nůž v ženském rozkroku s vyobrazením odřezaného masa přechází od perverznosti do sadismu,“ komentuje jeden z odborných porotců Pavel Horňák.

U veřejnosti zvítězila reklama hudebního klubu a baru Buddy’s, která získala 559 hlasů. Reklama láká na návštěvu klubu ženou s tváří od spermatu. „Reklama je nejenom sexistická v tom ponižujícím slova smyslu, ale navíc ještě poškozovala výrobce alkoholu. Tomu se díky Sexistickému prasátečku podařilo dosáhnout stažení reklamy,“ doplňuje za organizátorky soutěže Petra Havlíková z NESEHNUTÍ.

U veřejnosti v negativním slova smyslu zabodovala také reklama společnosti PokornyKnives, která díky 509 hlasům skončila na druhém místě. U odborné poroty druhé místo obsadil loňský vítěz, erotický klub Darling Cabaret se svou sérií reklam umístěných přímo v pisoárech. “Reklama snižuje důstojnost ženy tím nejhrubozrnějším způsobem. Selhala v principu, že i reklamu na erotický klub je možné vést s respektem a ohleduplně,” zdůvodňuje volbu Jitka Dvořáková, která je jednou z organizátorek slovenské obdoby anticeny s názvem Sexistický kix.

Třetí místo obsadila shodně u odborné poroty i u veřejnosti s 209 hlasy reklama na festival Džemfest, na který láká nahá těhotná žena se sexistickým popiskem: “Zlobila? Ne, jen se na Džemfestu dobře bavila.” “Odborná porota považovala za problematické spojení těhotenství a špatného chování. Reklama odkazuje na to, že pokud žena otěhotní například na hudebním festivalu, je to produktem neuvážené zábavy a symbolicky je to její vina. Sexualita je tak redukována na něco, co přináší problémy – a to zejména ženám,” uvažuje nad reklamou Kristýna Pešáková z NESEHNUTÍ.

Slavnostní vyhlášení anticeny Sexistické prasátečko proběhne dnes, v pátek 11. listopadu, v brněnském Domě umění na Malinovského náměstí. Večerem bude provázet Bára Šichanová z Rádia Wave. Veganské občerstvení na akci zajišťuje družstevní kavárna Tři Ocásci, během večera vystoupí i performerka Kača Olivová.

Kontakt:

Petra Havlíková, petra.havlikova@nesehnuti.cz

Kristýna Pešáková, kristyna.pesakova@nesehnuti.cz

Výsledky anticeny Sexistické prasátečko 2016:

Veřejnost:

1. Buddy’s

2. PokornyKnives

3. Džemfest

Odborná porota:

1. PokornyKnives

2. Darling Cabaret

3.Džemfest