„Ocenění“ stahují sexistické reklamy

Tisková zpráva NESEHNUTÍ, 10. 12. 2013

 
Soutěž NESEHNUTÍ Sexistické prasátečko mění veřejný prostor. Takřka okamžitě po vyhlášení výsledků dvě oceněné organizace reagovaly na své vítězství v soutěži a přijaly opatření, aby v budoucnosti již se sexistickou reklamou nebyly spojovány. Ukazuje se, že tlak veřejnosti může změnit reklamní prostředí. Electrolux přijme opatření, která zajistí, aby firma nemohla být spojována se sexistickou reklamou a Strana zelených přijímá kodex upravující veřejnou prezentaci strany.
V českém reklamním prostředí je častým jevem, že velké firmy s centrálou v zahraničí neví, jak jsou v České republice prezentovány. Příkladem může být firma Electrolux, která sídlí ve Švédsku a českou reklamou byla zděšena: „Tuto reklamu považuje společnost Electrolux za zcela nevhodnou a bezprostředně po zjištění kontaktovala externího partnera, vyjádřila svou nespokojenost a zajistila stažení této reklamy. Zneužití značky Electrolux v této podobě je neakceptovatelné,“ komentuje za Electrolux Lucie Krejbichová z PR agentury PLEON Impact, která firmu v České republice zastupuje.
Podobně Strana zelených reagovala na svou nominaci do soutěže obratem. Během několika hodin svou reklamu stáhla a za neschválený přešlap se omluvila. „Používání sexismu v reklamě považujeme za negativní jev proto, že podporuje zakořeněné stereotypy o mužích a ženách ve společnosti, jejichž důsledkem pak může být znevýhodnění jednoho či druhého pohlaví ve společnosti. Zároveň věříme, že naše společnost je mnohem rozmanitější, než jak se nám leckdy snaží reklama podat, a že výrobek nemusí vždy prodávat pouze nahé ženské tělo nebo vyobrazení necitlivého drsného chlapa“ píše se v prohlášení Strany zelených.
Po vyhlášení výsledků soutěže uspořádala strana debatu na téma Sexismus v reklamě, médiích i politických kampaních. „Těší nás, že se Strana zelených k nominaci aktivně postavila a doufáme, že jejich přístup bude inspirací pro ostatní oceněné,“ říká Kristýna Pešáková z NESEHNUTÍ, která v diskuzním panelu zasedla.
Po pěti letech existence soutěže Sexistické prasátečko se ukazuje, že se česká veřejnost proměňuje. V roce 2009 se nad sexistickými reklamními prezentacemi pozastavil jen málokdo. Dnes už jsou lidé aktivní, posílají do soutěže reklamy ze svého okolí, hlasují v soutěži, o tématu hojně informují média. Firmy se tak ke svým nominacím musí postavit čelem. NESEHNUTÍ se dlouhodobě snaží prosadit systémové změny, které omezí sexistické a genderové stereotypy v reklamě.