Skip to main content

Organizace NESEHNUTÍ zahajuje ve spolupráci s mediálním partnerem Aktuálně.cz čtvrtý ročník soutěže Sexistické prasátečko, kterou chce i letos upozornit na množství sexistických reklam v českém prostředí. Odstartovala ji happeningem ve středu 2. května v ulicích Brna. Od tohoto dne až do 30. září mohou lidé na adresu zenskaprava@nesehnuti.cz posílat návrhy sexistických reklam, s nimiž se setkali ve svém okolí a pohotově je zachytili na fotoaparát.

Happening se nesl v duchu hesla „Degenerace“ lidí v reklamě, které je slovní hříčkou existujícího reklamního banneru firmy VAŠSTAV na regeneraci, umístěného na ulici Staňkova. „Jejich reklama, která zesměšňuje ženy ve středním věku, vyhrála anticenu prasátka před dvěma lety. Vybrali jsme si ji jako hlavní zastávku happeningu, protože chceme poukázat i na méně očividné formy sexismu,“ odůvodňuje výběr Petra Havlíková z NESEHNUTÍ. Právě při „regeneračním“ banneru otevřelo NESEHNUTÍ ve tři hodiny odpoledne akci, kterou upozornilo nejen na zahájení dalšího ročníku Sexistického prasátečka, ale i na všudypřítomný sexismus v brněnských ulicích. Na happeningu vystoupili aktivistky a aktivisté organizace převlečení za různé „degenerované“ postavy z reklamního světa. Kolemjdoucí tak mohli vidět třeba hospodyňku v zástěře ohánějící se s prachovkou, ale i domácího povaleče, kterého trápí jen prázdný žaludek a plechovka od piva. Staňkova ulice však nebyla jedinou zastávkou, po přeznačení reklamní Regenerace na Degeneraci se celá skupina přesunula na Provazníkovou a Antonínskou ulici, kde přeznačila reklamy na ruční mytí aut a kovozpracující firmy. Tímto způsobem chtělo NESEHNUTÍ poukázat na přehnaně sexistické a stereotypní zobrazování mužů a žen, které dennodenně vidíme v televizi, časopisech a billboardech. „Nechceme však, aby naše akce byla chápána jako útok na samotné firmy, které využívají sexisticky laděné propagace. Naopak, touto parodickou formou je chceme upozornit na nevhodnou reklamu,“ vysvětluje Havlíková.
Mnoho lidí považuje za sexistické pouze reklamní spoty s obnaženými či spoře oděnými dívkami. NESEHNUTÍ však poukazuje i na méně viditelné, ale o to nebezpečnější podoby sexismu, které reprodukují nerovnosti mezi muži a ženami. „Sexismus si většina lidí spojuje jen se sexem. Proto si myslí, že kritizujeme jen nahotu v reklamě. Ve skutečnosti se však sexismus vztahuje k pohlaví a projevuje se zejména předsudky či názory o méněcennosti,“ objasňuje Havlíková. Muž, který se neumí postarat o děti a domácnost, ale je živitelem rodiny, žena, jejímž největším snem je mít dokonale čistou koupelnu a nedokáže řídit auto – to je jen malá část stereotypního zobrazování obou pohlaví v reklamě. Obzvláště citlivé je i znázornění lidi ve vyšším věku, kteří jsou diskriminováni rovněž na základě věku. „Právě na tyto představy, které nevyjadřují reálnou skutečnost a zobrazují ženy i muže stereotypně a sexisticky, chce NESEHNUTÍ upozornit prostřednictvím happeningu v ulicích Brna, ale i dalším ročníkem Sexistického prasátečka,“ dodává Havlíková.
Sexistické prasátečko je soutěž, kterou NESEHNUTÍ organizuje ve spolupráci s internetovým portálem Aktuálně.cz. Jejím cílem je vybrat nejvíce sexistickou reklamu, se kterou se setkáváme v českém veřejném prostředí. Vznikla zejména za účelem vyvolat veřejnou diskusi a poukázat na sexismus v reklamách, který místo přilákání zákazníků může mnoho lidí pobouřit. Samotné tipy na anticenu může zaslat každý prostřednictvím emailu zenskaprava@nesehnuti.cz. Bližší informace o soutěži i o dalších aktivitách NESEHNUTÍ zaměřených na ženská práva naleznete na www.zenskaprava.cz.
Kontakty:
Petra Havlíková, 732 854 435, Kristýna Pešáková, NESEHNUTÍ, tel.: 723 759 082. zenskaprava@nesehnuti.cz

 Fotografie z akce.